Непретенциозен анализ на песента “Хип-Хоп” на Ицо Хазарта


Тази песен, в комбинация с видео клипа ме вдъхнови дотолкова, че се реших да направя нещо, което до сега не ми се беше случвало да правя, нито съм имала някакво желание да правя, нито пък съм била силна в часовете по литература и съм обичала да пиша литературно-интерпретативни съчинения с аналитична цел. Но просто не можах да устоя и реших да се пробвам. Затова, нали, анализът е непретенциозен.

Така, започвам. Значи, парчето почва директно с припева:

„Запомни едно: Хип-хопа ми е много по-добър от хип-хопа ти.”

Естествено, че на повечето хора първата им мисъл е, че това е някаква скрита-недоскрита нападка към Криско, с когото Хазарта явно не е в прекрасни отношения или поне феновете на Криско са убедени в това. Аз лично си мисля, че на Хазарта му е през оная работа за Криско и изобщо песента е далеч от нещо такова, но пък, виж, като рекламен трик добре се е получило, дори и да е било случайно.

Сега сериозно – не е ли прекалено буквално за рапър от ранга на Хазарта да каже нещо толкова просташки? Според мен, иде реч за една критика към цялото мерене на пишки в нашата държава. Хип-хопът тук е олицетворение на всичко материално и видимо. Това може да са: мускули, пари, коли, жени, марки и емблеми, абе каквато там простотия още се сетите, която може да се демонстрира. И даже още по-навътре ако влезем, малко е дори отчаяние от това, че щом чак до хип-хопа, до музиката, до изкуството сме опрели да си мерим, значи сме направо на дъното. Този припев се повтаря през цялата песен и това е и основното послание на парчето. Неслучайно във видеото се показва въртележка с какви ли не олигофрени по нея, въобще, статистите в клипа са подбрани безкомпромисно добре – от всички прослойки на обществото ни са хванали по един представител и са го цвъкнали на заден план – имаме проститутки, чалга-икони, рапъри, рейвъри, някакви изтрещели тийнейджъри, зубъри, задръстеняци, един мустакат чичка от село, който играе бащата (и впрочем много ми напомня за Краси Радков) и не на последно място, както е в клипа, се появява чичото с джипа и охраната, който обира парите. Въобще, режисьорът Валери Милев за пореден път си е свършил работата прекрасно, да не говорим, че май не съм виждала в България досега клип да се „заснема” на един кадър. Мисля, че има компютърна обработка някаква, но доколкото познавам българския начин на снимане, най-вероятно за да е по-евтино са го снимали наистина на един път.

Първият куплет започва с жестока самоирония към изпълнителя на песента. Лирическият герой е всъщност някакъв селяк, който току-що се е пренесъл да живее в София, най-вероятно е беден студент, който пребивава в Студентски град и още не се е отърсил от мекия си говор. Тук е моментът да се каже едно голямо „БРАВО” на Ицо за способностите му с езиците, не е лека задача да овладееш толкова добре мекото говорене, когато не си от региона, но аз като естествен носител на мек говор оценявам по достойнство неговото усилие. Вярвам, че в упражнението е намесен неговият мистериозен приятел от Казанлък, за когото споменава в едно от интервютата си. Музикалният ми нюх шепне, че това с мекия говор в песните се превръща в тенденция и тепърва ще набира сила…

Факт е обаче, че лирическият герой не е успял да се вземе насериозно, защото се дразни на самочувствието на „Големия Рапър Ицо Хазарта”, с когото има предполагаема среща в близкото минало. Нашият човек, както по-късно става ясно от текста и клипа на песента, работи на въпросната въртележка, вместо да ходи на лекции, като събира пари и издава билетчета, докато в същото време е на издръжка от родителите си, които никак не уважава, но пък които го обичат и продължават да му пращат пари, за да си плати „нета и Планета”, мислейки, че синът им учи здраво и ще стане умна глава с 3 вишита и след години ще се върне на село, за да открие нов месокомбинат и стотици работни места за населението в околностите. Нещо, което, уви, никога няма да се случи, съдейки по купоните с кюфтета и вино, за които разказва Студентът, а и по това как с пренебрежение се отнася към хората, които четат книга. Видеото леко загатва и за липсата му на упоритост и за чертата му бързо да се отказва от начинанията, когато му предлагат да изиграе партия шах и той просто събаря фигурите с неподправен лежерен жест, потупвайки снисходително козирката на единия от предизвикващите го „зубъри”. По-късно той самият е потупан снисходително, но хайде подред.

Всъщност, видеото е пълно с някакви малки, но смислени детайли, като постоянно откривам нови и нови неща с всяко гледане. Например, една мутреса си прави селфи с телефон до някакъв повярвал си тип с 5-килограмов ланец, а от другата страна е Ицо. Естествено, снимката се прави с цел да се сподели по-късно в социалните мрежи. Момичето дори прави характерната за кифлите патешка физиономия. Присъствието й не е случайно, тя е най-вероятно също толкова „изтънчена” като лирическия герой и може би идва от съседното село, но пък си е намерила човек с ланец и скъп телефон, който да я издържа и не се страхува да го покаже пред целия свят. Изведнъж, социалният й статус е скочил рязко и мацката се е надула – преносно и буквално.

Като заговорихме за любовни отношения, героят на Ицо също не е много по-далеч в картинката. Сам си признава, че е платил 300 лева за „приятелката си” – още едно потвърждение на факта, че ценностите в държавата ни са на заден план, всичко е пари, всичко се купува, жените искат пари, мъжете им ги дават и получават секс в замяна, а накрая всички са доволни или поне задоволени.

Стигайки до втория припев, виждаме 4 момичета – танцьорки, които явно имат комплекс за това, че дупетата им са много малки и не се вписват особено да танцуват в рап-клип, затова са си сложили някакви възглавници, които естествено са там с цел пародия на американския стандарт. Панелките на заден план правят един естествен контраст на целия този цирк, който наблюдаваме на втора линия.

По-натам в текста все пак става ясно, че лирическият герой е на път да се вземе насериозно, защото в разговор по телефона с родителите си споделя, че е много зает, шофира и тъкмо влиза в мола да си търси бански. Очаква го едно прекрасно лято в Съни Бийч (мечтата на всеки средностатистически тъпак, където е пълно с въртележки, проститутки и дрога) и Гърция. Ответната страна размахва пръст в слушалката с думите „трябва да спреш да се осираш”, което обаче той „абсолютно не разбира”. Виждаме негаснещата надежда на бедните родители, които въпреки всичко ще му изпратят пари следващия месец.

Финалната част на песента е много силна. Нашият човек се отправя към черен джип, пред който е застанал шофьорът в едновременно смирена и изчаквателна позиция. В колата е предполагаемият му шеф – както подобава в черно, с мускули и арабски черти. Подчиненият започва да брои парите, които е събрал (разбира се, няма касови бележки, няма отчет, няма данъчно облагане, и тук има малък протест) и ги връчва на богаташа. Не става много ясно с какво се занимава този тип, едва ли е забогатял от въртележки, публиката може само да подозира в какви мръсни сделки е замесен. Много находчиво, накрая се включва мъжки глас, който сякаш в телевизионно интервю заявява: „Точно този аспект на въпроса не е релевантен към политическа отговорност. Не става въпрос за спомени, става въпрос за един добре организиран, добре премислен сценарий.” Разбираме, че човекът зад гласа е нещо като вътрешен министър или друг политик от този ранг (щом го и интервюират чак), който вероятно разказва за разкрито от хората му престъпление. На зрителя е оставено да реши дали този политик е човекът в колата или друг тип, но със сигурност връзката между джипа, шофьора и гласа не е случайна. Да не говорим, че става дума и за политическа отговорност, която в нашата държава никой не иска да поема. Един вид, Ицо тук критикува политиците за цирка или поне така излиза в моите очи.

„Не става въпрос за спомени” ни отпраща към близкото минало и времето на мафията, която се заформи някъде в зората на родната демокрация. Дават се отговори от къде всъщност е тръгнало цялото това днешно чудо, наречено българска социална реалност. Последната фраза, за сценария може да се тълкува двояко – хем все някой друг им е виновен на политиците, някой там нещо все е изфабрикувал, а те така и не я поемат тази пуста политическа отговорност. Хем, от друга страна, е начин създателите на клипа да заявят ясно, че нищо в клипа не е случайно. Лично аз намирам това прескачане от една реалност в друга за много оригинално, да не говорим, че в текста има смяна и на лирическия герой и диалог между Студента и Ицо Хазарта, който в случая играе себе си и на въпроса „Ти няма ли да пускаш нова песен?” отговаря с „Ей къде й!” (превод, ‘Ето я къде е’).

Последният заключителен щрих в този синкретичен шедьовър е потупването по врата на Студента от шофьора на джипа, както и недоволството в погледа на лирическия герой и една единствена дума – коментар на всичко, което се случва в живота му, отношението му към шефа, към шофьора и към всички, от които зависи (както много често се случва в нашата държава): „Тъпанар!” Всички са ни тъпанари, ние все сме голямата работа, ама накрая пак ние сме прецакани. С това песента завършва, както и моят анализ.

Ако сте стигнали до тук, може да оставите и някой коментар, ще ми бъде интересно да чуя мнението ви. (Ако нямате регистрация в WordPress, може да коментирате под поста във Фейсбук страницата на блога ми).

Благодаря за четенето!

2 thoughts on “Непретенциозен анализ на песента “Хип-Хоп” на Ицо Хазарта

  1. Батко, супер е! Давай, пиши още такива словоизлияния, че с Мая вече сме решили да публикуваме кратък сборник с разкази🙂 Засега имаме 3 пилотни заглавия за разкази, а именно: “Батко и Джон”, “Мими и Македонеца” и “10 начина как да останем трезви преди концерт на Алекс Търнър”, обаче ще ни трябват още🙂 Смиг!

    • Абе ти дай тоя последния да го издам тук, а пък ако има гледаемост, ще знаем по-натам на какво се нахвърля народът😉

What do you think about this?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s